2018-Hoera kindercentra-Baby op arm-gespiegeld

Pedagogisch beleid en kwaliteit

Samen spelen, ontdekken en opgroeien

Pedagogische visie

De pedagogische visie van Hoera kindercentra hebben we uitvoerig beschreven in ons pedagogisch beleid.
De vertaling ervan naar de praktijk van alle dag, toegespitst op de dagopvang en buitenschoolse opvang, kunt u lezen in de pedagogische werkplannen per locatie. U vindt deze op de website bij de desbetreffende locatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwaliteitsteam Hoera: coaching en beleid
Bij Hoera kindercentra werken we met een Kwaliteitsteam. Dit team bestaat uit pedagogisch coaches en pedagogisch beleidsmedewerkers.

De pedagogisch coaches zorgen voor extra ondersteuning van onze pedagogisch medewerkers in hun werk, zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen als professional en ondersteuning kunnen krijgen wanneer er zich vragen of knelpunten voordoen.
De coaches worden ingezet op vraag van individuele medewerkers, maar ook wanneer een groep of team om ondersteuning vraagt. Waarbij gewaarborgd is dat elke pedagogisch medewerker jaarlijks minimaal eenmaal -maar meestal meerdere malen- coaching ontvangt. Dit kan zijn in de vorm van een individueel gesprek, beeld-coaching, een groepsbezoek van de coach ('coaching on the job'), het bijwonen van (na)scholing, of als intervisie tijdens inhoudelijke overleggen met het team.

De pedagogisch beleidsmedewerkers volgen alle ontwikkelingen in de sector, de ontwikkelingen op het gebied van pedagogiek en in wet- en regelgeving. Zij vertalen deze ontwikkelingen naar de pedagogische praktijk bij Hoera kindercentra om zodoende 
pedagogisch medewerkers en leidinggevenden te adviseren en ondersteunen in de uitvoering van hun werk. Ze doen dit ondermeer door het ontwikkelen, herzien en implementeren van beleid, protocollen en formulieren. En door het overdragen van kennis in bijvoorbeeld overleggen en in hiertoe ontwikkelde scholingen.


Zowel de pedagogisch coaches als de -beleidsmedewerker voor de (VVE-)peutergroepen, dragen in hun werk bij aan de verhoging van de kwaliteit van de voorschoolse educatie (VVE). Dit door het coachen en scholen van de pedagogisch medewerkers van de VVE-groepen en door het ontwikkelen en implementeren van beleid met betrekking tot voorschoolse educatie.

Pedagogisch klimaat

We willen dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt in de groep bij Hoera. Wanneer een kind zich prettig voelt en vertrouwen heeft in de pedagogisch medewerkers, dan geeft dit de ruimte om de wereld en de omgeving te verkennen en op onderzoek uit gaan. Elk kind is uniek en wordt ook als zodanig benaderd.

Zelfredzaamheid, respect en vertrouwen zijn kernwoorden.

Hoera kindercentra

Pedagogische doelen

Uitgangspunt in onze visie is het principe van het ‘democratisch opvoeden’. Tegenwoordig gaat het opvoeden veelal om het grootbrengen van je eigen kind. Er wordt wel eens vergeten dat opvoeden te maken heeft met de samenleving. Opvoeden is het voorbereiden van je kind op de volwassenheid en het bijbrengen van waarden en normen. Hierin heeft het kind steun nodig, maar ook grenzen. Hierin heeft u als ouder/ verzorger, maar ook onze pedagogisch medewerkers een rol.

Hoera kindercentra

Deze gedachtegang onderbouwen we met de vier (wettelijke) pedagogische doelen:

  • Het bieden van emotionele veiligheid;
  • Ontwikkelen van persoonlijke competenties;
  • Ontwikkelen van sociale competenties;
  • De kans bieden om zich waarden en normen, de ‘cultuur’ van een samenleving eigen te maken.

Om deze opvoedingsdoelen te bereiken worden ze gekoppeld aan vijf pedagogische middelen:

  1. De interactie tussen pedagogisch medewerker en kind;
  2. De fysieke omgeving;
  3. De groep;
  4. Het activiteitenaanbod;
  5. Het spelmateriaal.